سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خطِ مقدم
شلیک شده توسط ی چهارشنبه 91 فروردین 23 جامانده(تخریب چی)

بسم الله الرحمن الرحیم

 اگر روایات شیعه وسنی را بررسی کنیم متوجه می شویم که علت دفن  شبانه

حضرت زهرا نارضایتی ایشان از ابوبکر وعمر بوده است.

آری، فاطمه وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچ یک از کسانى را که بر وى ستم کرده‌اند،

 خبر نکنند، و این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت کنند که صدیقه شهیده مظلوم

از دنیا رفته و از افرادى که بر وى ستم کرده‌اند، هرگز راضى نشده است.

 

روایات فراوانى در کتاب‌هاى شیعه و سنى بر این مطلب دلالت دارد

 که به اختصار چند روایت را ذکر مى‌کنیم:

 

دفن شبانه، در روایات اهل سنت

از بین روایات اهل سنت فقط به دو روایت اشاره می کنیم:

محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد:

فاطمه زهرا سلام الله علیها، شش ماه پس از رسول خدا (ص) زنده بود،

 زمانى که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت.(1)

ابن قتیبه دینورى نیز در تأویل مختلف الحدیث مى‌نویسد:

 

فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد

 که دیگر با او (ابوبکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود

 تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود.(2)

 

دفن شبانه در روایات شیعه

هر چند که سبب وصیت صدیقه طاهره در میان شیعیان مشخص و اجماعى است؛

اما در عین حال به یک روایت اشاره مى‌کنیم.

مرحوم شیخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نویسد:

علی بن ابوحمزه از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز؟

 فرمود: فاطمه سلام الله علیها وصیت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند

تا مردانی (ابوبکر و عمر) بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.(3)

 

نتیجه:

با توجه به مدارک موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت

 وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند،

 بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت.

 

 

---------------------------------------------

(1) «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ

دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها.» منبع:

 البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)،

 صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، کتاب المغازی،

باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر،

 الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

 

(2) «وقد طالبت فاطمة رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث

 أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت

 لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا.»

 منبع: الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)،

تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300، تحقیق: محمد زهری النجار،

ناشر: دار الجیل، بیروت، 1393هـ، 1972م.

 

(3) عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ

علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ

 بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏].

الصدوق، أبو جعفر محمد بن علی بن الحسین (متوفای381هـ)،

 علل الشرایع، ج‏1، ص185، تحقیق: تقدیم: السید محمد صادق بحر العلوم

، ناشر: منشورات المکتبة الحیدریة ومطبعتها - النجف الأشرف، 1385 - 1966 م .




پیج رنک

قالب وبلاگ

ابزار وبلاگ